Projekt: Studio Salwador 2009  

PODRĘCZNY SŁOWNIK TECHNIK FITNESS I ZAJĘĆ AEROBOWYCH

Oferta zajęć rekreacyjnych typu fitness czy aerobik jest coraz szersza. Kluby oferują programy zajęć używając obco brzmiących nazw - w związku z tym, na życzenie naszych Klientek przypominamy w skrócie opis najpopularniejszych form rekreacji ruchowej (po szersze informacje odsyłamy do naszego kwietniowego informatora 2011 - informatory są dostepne nieodpłatnie na naszych zajęciach)

  • ABT - to typowe zajęcia siłowe, wzmacniające dolne partie mięśniowe: brzucha, pośladków, ud. W zajęciach tych brak części koordynacyjnej, nawet rozgrzewka ma charakter siłowy. Ćwiczenia charakteryzują się dużą liczbą powtórzeń.
  • AEROBIK - forma zajęć złożona z trzech części. Pierwsza część to rozgrzewka (tzw. cardio) oparta na określonych, stosowanych w aerobiku krokach; druga część - wysiłkowa - to wzmacnianie mięśni i modelowanie sylwetki (odbywa się w pozycjachwysokich i/lub niskich - na matach); trzecia część to stretching - relaksacja. Krótkie rozciąganie może być zastosowane również na zakończenie rozgrzewki. Sama rozgrzewka może mieć charakter low impact (bez podskoków) - wówczas zajęcia przeznaczone są dla osób o niskiej kondycji lub mniejszej sprawności ruchowej lub hi/low impact (kroki na bazie marszu i podskoków).
  • AEROBOX inaczej AEROBOXING, BOXERFIT, FIT BO, TAE BO, TEA-ROBIC, KICK-ROBIC - to zajęcia oparte w części głównej na ciosach bokserskich. Po krótkiej rozgrzewce ogólnej kolejne połączenia ruchowe są wynikiem kombinacji prostych kroków, kopnięć i uderzeń rękami. Najczęściej są to elementy treningu bokserskiego, aikido, karate lub kick boxingu zaadaptowane na potrzeby zajęć fitness.
  • AQUA AEROBIK - to zajęcia w wodzie, przy wtórze muzyki. Angażowane są wszystkie grupy mięśniowe. Rozgrzewka może rozpocząć się na lądzie. Część główna wykonywana w wodzie łączy kolejno wprowadzane elementy w układ choreograficzny. W tej formie zajęć zwraca się szczególną uwagę na oddychanie, ponieważ do układu ćwiczeń często wprowadzane są elementy wymagające zanurzenia głowy. Zajęcia kończy rozciąganie oraz ćwiczenia uspokajające i oddechowe.
  • FIT BALL (BODY BALL) - zajęcia z wykorzystaniem piłek. Stosowane są dwa rodzaje piłek: mała o średnicy ok. 25 cm i duża THERA BAND, której średnica dostosowana powinna być do wzrostu osoby ćwiczącej. Celem zajęć jest wzmocnienie mięśni, poprawa wytrzymałości organizmu, kształtowanie koordynacji i równowagi, urozmaicenie treningu, relaksacja i odprężenie.
  • HI/LO (HI-LO COMBO) inaczej AERODANCE lub ZAJ. TANECZNE - to forma ćwiczeń powstała z połączenia techniki low-impact (opartej na marszu) oraz hi-impact (opartej na podskokach). Są to zajęcia choreograficzne bazujące na prostych krokach stosowanych w aerobiku. Budowa zajęć obejmuje 10 - 15 minutową rozgrzewkę zakończoną krótkim rozciąganiem w pozycjach wysokich (stojąc). Po tym następuje część zasadnicza polegająca na nauce choreografii opartej o kroki bazowe. Wprowadzenie nowych elementów i połączeń odbywa się przy stałym zaangażowaniu ruchowym grupy, nie ma tu czasu na zatrzymanie celem tłumaczenia lub pokazu instruktora. Pod koniec zajęć przewidziane jest stopniowe zmniejszenie tempa ruchu, wyciszenie, rozciąganie w pozycjach wysokich. W tego typu zajęciach nie ma części wysiłkowej na matach
  • PILATES - to forma ćwiczeń dla osób średnio zaawansowanych. Mają one na celu wzmocnienie mięśni brzucha, dolnej części mięśni grzbietu i pośladków. Technika ruchu szczególnie aktywizuje mięśnie głębokie. Ćwiczenia wykonuje się ruchem wolnym. Mogą być uzupełnieniem ćwiczeń rehabilitacyjnych.
  • SIŁOWNIA - idealna propozycja dla mężczyzn oraz dla pań, które pragną rozbudować muskulaturę ciała i cenią sobie ćwiczenia z dodatkowym obciążeniem. Regularne stosowanie niewskazane dla osób, których głównym celem jest wysmuklenie sylwetki.
  • SPINNING - ćwiczenia na rowerze stacjonarnym. Podnoszą kondycję, intensywnie wzmacniają dolne partie mięśniowe, nie wymagają od uczestników wysokiego poziomu koordynacji ruchowej.
  • STEP - zajęcia prowadzone z wykorzystaniem stopnia. Wysokość stopnia warunkuje intensywność ćwiczeń. Zajęcia rozpoczyna rozgrzewka z elementami rozciągania dolnych partii ciała. W części głównej następuje nauka choreografii i na zakończenie ponownie stretching z wykorzystaniem stepu. Ten rodzaj zajęć - stosowany często i regularnie intensywnie wzmacnia mięśnie nóg (zwłaszcza czworogłowe uda oraz trójgłowe łydki). Niewskazany w przypadku dolegliwości ze strony stawów kolanowych.
  • STRETCHING - to zajęcia polegające na rozciąganiu, zwiększaniu elastyczności mięśni i zakresu ruchów w stawach. Stretching może występować jako samodzielna jednostka treningowa pod warunkiem jednak, że na początku nastąpi rozgrzanie mięśni.
  • TBC (total body condition) - to zajęcia z wykorzystaniem dodatkowego obciążenia - hantle, gumowe drążki, sztangi o niewielkim ciężarze. Rozgrzewka z reguły jest prosta i bez podskoków. Ćwiczenia wysiłkowe wykonywane są w wolnym tempie. Stosowanie dodatkowego obciążenia (hantle, sztangi itp) wpływa na wzmocnienie i rozbudowanie przede wszystkim mięśni kończyn górnych i dolnych (ramion i nóg).
  • YOGA-ROBIK - to forma zajęć mających na celu połączenie elementów yogi z ćwiczeniami wykonywanymi przy muzyce. Zajęcia wymagają od uczestników dużej koncentracji i "wsłuchania się" w rytm własnego ciała. To propozycja dla osób chcącychu sprawnić swoje ciało , pozwalająca także na wyciszenie organizmu i pozbycie się nadmiaru stresu. Zajęcia mogą mieć przebieg wyczerpujący fizycznie lub bardzo łagodny, co uzależnione jest od doboru pozycji, czyli assan oraz czasu ich utrzymania. Ważny jest sposób oraz głębokość wykonywanych oddechów.
  • ZUMBA - to nowy nurt zajęć tanecznych; odbywa się na podobnych zasadach jak HI/LO (HI/LO COMBO), AERODANCE. Nie bazuje jednak na krokach stosowanych w aerobiku, lecz swobodnie czerpie z różnych stylów tańca. Tutaj nie obowiązują opracowane na rzecz HI/LO reguły dotyczące wykonywania poszczególnych kroków. Reguły te, pozwalały uzyskać ruch ciała korzystny dla mięśni, a jednocześnie bezpieczny dla stawów.